MIJN DANSVISIE & MISSIE
“PHANTA REI” – de dansende ziel
ÁLLES KUN JE DÁNSEN! – dansend verhalen vertellen
DANS ALS MIDDEL TOT ONTMOETEN – het ‘vieren’ van alles wat is
Phanta Rei” – de dansende ziel
“Alles stroomt”, zei Heraklit, een wijze uit het oude Griekenland.
Stromen duidt op beweging, op leven. En door alles stroomt leven, de ‘spirit’ of het stromende zielevuur wat alles zijn unieke beweging of stromingspatroon geeft, zichtbaar of onzichtbaar of alleen in zijn gestolde vorm. In het stromende zijn wij getuige van de ziel die eeuwig danst. Ongeacht of wij haar waarnemen. Omdat alles stroomt, heeft ook alles en iedereen zijn eigen dans..
– Álles kun je dansen! – dansend verhalen vertellen
Je kunt niet alle stijlen verdiepen, maar je kunt wel essenties uitlichten, een essentiële bewegingslijn of – stroom of – vorm uitlichten uit alles wat bestaat; uit elke cultuur, elk landschap, elke emotie. Alles heeft immers beweging, zelfs dat wat niet zichtbaar is, zoals sferen, dromen, klanken en gedachten. Alles een spel van essentiële lijnen, vormen, gebaren, energiestromingen. Zelfs dat wat uiterlijk niet beweegt, zoals een steen, is eens door beweging ontstaan, en heeft van die beweging een afdruk in zijn vorm. Maar zelfs een steen beweegt innerlijk nog steeds, getuige zijn innerlijke ‘moleculendans’.
De danser tracht die beweging in en achter alles te ontdekken, te doorvoelen, te onthullen. Door éénwording met én door goed waarnemen van dat waar zij zich op richt, ontvangt zij de inspiratie voor haar bewegingen en ‘aan den lijve’ ondervindt zij een sterk voorgevoel voor wat het wil zeggen, van het verhaal wat het wil vertellen. Dansend bevrijdt zij dat verhaal.
-Dans als middel tot ontmoeting – het ‘vieren’ van alles wat is
Daarom is dans een kans om wezenlijk te ontmoeten. Dansend drukt de danser het wezenlijke van zichzelf of een ander uit en ontmoet daarmee op een diep niveau. Deze her- en erkenning van het wezenlijke van elkaar of van jezelf heeft een vergaande werking. Ware ontmoeting is magisch: Het transformeert beiden in het moment tot méér dan zij afzonderlijk waren. Het is alsof er een vonk ontstaat die door beiden gecreëerd en gedeeld wordt; of het nu tussen de danser en de muziek is of tussen twee mensen of tussen wie of wat dan ook wat de danser dansend ontmoet.
Het delen en daarmee het groeien en bloeien van je stroom in de gedeelde dans, is verrijkend. Het geeft vreugde je eigen stroom zichtbaar te maken en die van een ander te herkennen; in de dans vier je elkaars stroom. Je viert het lichaam en – wanneer je ‘met hart en ziel’ en met ‘geest’ danst, ook het totale zelf; je viert elkaars essentie!
Dit kan op de dansvloer in de discotheek, maar ook tijdens een dansles of zomaar dansend tussendoor.
Zo kun je een ander mens, een fenomeen uit de natuur, maar ook een nieuwe cultuur leren kennen via de dans.
Vanuit die instelling dat alles stroomt, alles en iedereen een verhaal heeft om te ontmoeten en dans een middel is om deze verhalen te ontdekken en uit te drukken, te ‘bevrijden’ uit zijn ‘stille’ staat, bestaan er dus geen grenzen meer in wat je kunt dansen. Het is slechts een kwestie van waar we ons op richten, wat we exploreren. Als een acteur die in principe alle rollen kan spelen, maar sommige rollen vragen dieper geëxploreerd te worden dan anderen. Zo heb ik ook mijn focus in wat ik dansend onderzoek.
MIJN FOCUS
het culturele en het universele: WERELDDANS en ZIELEDANS
Het zielevuur, de ‘spirit’, is tegelijkertijd datgene wat ons verbindt en datgene wat ons zo verschillend maakt. Als een diamant met vele facetten; elke persoonlijkheid, elke cultuur een kleurrijk facet van hetzelfde juweel.
Ik richt mij in mijn dansen zowel op het universele als op het culturele.
-WERELDDANS
In werelddans onderzoek ik de facetten, de unieke beweging van verschillende culturen op aarde.
Natuurlijk kan ik niet elk facet belichten. Het technische gebied waarop de danser zich kan richten is beperkt.
Ik heb mij gaandeweg met name gericht op ‘de weg van de zigeuners’; de verschillende dansstijlen die zij over de wereld hebben verspreid of sterk hebben geïnspireerd, met een nadruk op flamenco en oriëntaalse buikdans.
Maar al is een ‘levenslang huwelijk’ niet mogelijk met alle dansculturen tegelijk, toch kan een kortstondige ontmoeting heel wezenlijk zijn. Door te richten op ‘het wezen’ van een bepaalde danscultuur is het mogelijk om in korte tijd een essentiële dans-ondervinding te hebben van een bepaalde cultuur, deze aan den lijve te ondervinden zogezegd, zonder een uitvoerige technische scholing. Zo komen aanvullend ook andere dansculturen aan bod.
-ZIELEDANS
Vóór de diamant een diamant werd, was het nog een vloeiende stroom: het persoonlijk overstijgende, universele, aan alles ten grondslag liggende, constant veranderende zielevuur.
Wanneer de danser zich hierop richt, heeft de dans geen naam meer, maar kan in het moment alle vormen aannemen. Het is sterk verbonden met de elementen, met de natuur, ten grondslag liggend aan alle leven.
Dit noem ik zieledans. Hieronder schaar ik mijn eigen dansonderzoek van het universele, van dat wat alleen nog maar uitgaat van het NU – of welke thema’s zich spontaan aandienen, maar ook van bestaande disciplines die verschillende afzonderlijke dansstijlen -culturen en -methoden tot een eigen eenheid integreren.
Steeds meer ben ik gericht op het stimuleren van een eigen, vrije dans, geïnspireerd door willekeurige muziek, door natuur, de innerlijke droomwereld en door vrouwelijkheid – in al haar manifestaties. Een centraal thema in mijn dansweg, in al mijn dansen verweven.
Dit zijn de dansen die vallen onder zieledans: ‘sacred/meditatieve dans’, waar het accent sterk ligt op de ontmoeting met elkaar, ‘dramadans’, gericht op de dramatische gebaren, de ‘ziel’ die je in je dans wil leggen en ‘poëtisch expressieve dans’, waar de ontmoeting met de natuur, de elementen en het poëtische in alles besloten centraal staat.
MIJN WERKWIJZE
Generaliseren door te onderscheiden – Verbinden
-Generaliseren door te onderscheiden
Over het grenzeloze is hierboven al geschreven. Juist door zoveel verschillende dingen te onderzoeken, kom je sneller tot de kern, omdat je zaken tegenover elkaar af kunt zetten. Bij het bestuderen van een cultuur, richt ik mij letterlijk en figuurlijk op de ‘houding’ ervan. Juist door het verschil te voelen van de ene houding ten opzichte van de ander, leer ik over beiden. Daarbij spelen de technieken van verschillende stijlen elkaar uiteindelijk in de hand!
-Verbinden
Ik werk met drie verschillende ingangen tot dansstudie: via het lichaam, maar ook via het gevoel en het verstand. Ik onderzoek deze ingangen apart en gecombineerd. In principe probeer ik hen met elkaar te verbinden; de techniek met de innerlijke beleving en begripsmatig inzicht.
Soms kan het gebeuren dat als je vanuit het gevoel danst, je puur van uit het inleven zó opgaat in iets, dat dit automatisch de techniek vleugels geeft. Dit is één ingang tot techniek – maar wel een moeilijk controleerbare. Een andere ingang is gewoon puur technisch oefenen. En dat kan op zijn beurt weer leiden tot éénwording met wat je danst, als je een bepaalde techniek echt ‘te pakken’ hebt; dan kom je in feite via de techniek tot een gevoelsbeleving en ook begripsmatig inzicht over wat je danst. Het begripsmatige kun je weer apart stimuleren door vragen te stellen. Techniek, gevoel en inzicht grijpen op elkaar in, zij zijn alle vertaalslagen van een bepaald geestelijk principe daarachter. Daarom ga ik ook bij mijn technisch onderzoeken integraal te werk: Hoe voelt een bepaalde techniek, wat doet het met je? Wat zéggen de bewegingen en de techniek over een bepaalde dans?
Opbouw van mijn lessen
In mijn lessen besteed ik het eerste gedeelte aan warming up. Oefeningen om het lichaam te laten stromen en om in het hier en nu, in het bewustzijn van je lichaam te komen.
Daarna volgt er een deel voor ‘spelen’ en techniek. Daarin behoud ik mij vrijheid om in te gaan op wat zich in het moment aandient.
Tenslotte volgt een gezamenlijke afsluiting, soms in de vorm van een ontspannings oefening – een toetj